etusivu
info
haku
muistatko?
tammerkoski-lehti

panoraama:
koski 1897
raskas 1480kt
kevyt 646kt

Kuuntele taustaääntä [SILLAT] - [TEHDASALUEET] - [VESIVOIMA] - [KANSALLISMAISEMA]

"Suomen Koski-Paratiisi"

Sillat
Tiina Tuulasvaara-Kaleva

Tampereen läpi laskee 18 metrin pudotuksella Tammerkoski. Se on osa vesireittiä, joka ulottuu Näsijärveä pitkin kauas pohjoiseen ja Pyhäjärveä pitkin etelään. Kosken ranta oli suotuisa paikka kaupungille vesivoiman ja järvien kulkuyhteyksien vuoksi. Jo keskiajalla Tammerkosken vapaana pauhaavissa tyrskyissä uiskennelleiden lohien kalastusoikeuksista kiisteltiin. Lisäksi kaikille niille,jotka pystyivät rakentamaan myllyn, annettiin siihen oikeus. Koski erotti toisistaan myös kaksi lääniä, Hämeen ja Satakunnan.

klikkaa klikkaa klikkaa

Kivikkoisen ja kuohuvan veden yli lienee ensin menty lautalla Ratinanniemessä. Kosken keskisuvantoon rakennettiin jo keskiajalla silta, jonka kunnosta määrättiin alueen talonpojat pitämään huolta sakon uhalla. Vuonna 1807 rakennettu puusilta kesti vain nelisenkymmentä vuotta. Seuraavakin silta tehtiin puusta, nyt kaariholvien keskitukena käytettiin kivillä täytettyä hirsiarkkua. Vuonna 1884 valmistunut rautasilta osoittautui sekin pian liian heiveröiseksi ja kapeaksi käyttötarkoitukseensa. Nykyinen rautabetoninen, punertavalla graniitilla päällystetty Hämeensilta valmistui vuonna 1929.

klikkaa klikkaa klikkaa

Finlaysonin ja Tampellan tehtaiden välille kosken yläjuoksulle rakennettiin vuonna 1858 puinen kävelysilta, jota pitkin pääsi Konsulinsaaren kautta Messukylästä kaupungin puolelle. Vuosituhannen vaihteessa liikenne keskikaupungin ja uuden Kyttälän kaupunginosan välillä helpottui kivisen Satakunnansillan valmistuttua.

klikkaa, ohessa muistelu klikkaa klikkaa, ohessa muistelu

  Tehdasalueeteteenpäin

 
kaupunki työ arki valta liikkuminen kulttuuri