Vesi virtaa Pyörät pyörii Akselit pyörii Sähkövirtaa
Vesipyörien akselit käyttivät suoraan kosken rannan värjäreiden valkkeja, jotka pyörivät samassa tahdissa vesipyörän kanssa. Varsinaisten tehtaiden turbiinien akselit kytkettiin nk. valta-akselistoon hammaspyörien ja hihnavaihteiden avulla. Tällaisessa välillisessä, mekaanisessa voimansiirrossa oli edullisinta viedä akselisto ylöspäin kerroksesta toiseen, joten Tammerkosken rannoille nousi korkeita tehdasrakennuksia.

  
klikkaa minua klikkaa minua klikkaa minua
 

Kunkin kerroksen pitkissä työsaleissa akselisto kulki katon rajassa päästä toiseen. Työkoneet ottivat pyörivästä akselistosta käyttövoimansa hihnojen avulla. Esimerkiksi vuonna 1859 Tampellan pellavatehtaalla kolme turbiinia pyöritti viidessä kerroksessa akselistoa, johon oli kytketty 26 kehruukonetta ja 96 kutomakonetta.  

  
klikkaa minua klikkaa minua klikkaa minua
klikkaa minua klikkaa minua
klikkaa minua

Verkatehtaan konttori päällikkö Nironen muisteli valta-akselistoa seuraavasti:
"Kytkyt eli koplingit olivat erimuotoisia ja niissä oli pitkät tangot, sillä ne olivat raskaita käsitellä ja kun akseli oli ylhäällä lähellä kattoa saattoi kytkemisen ja erottamisen suorittaa lattialta. Akseliston rasvaajan työ oli usein hengen vaarallista, kun täytyi ahtaissa paikoissa kontaten kulkea akselien ja hihnojen alitse."  

 Vesi virtaa   pyörät pyörii  Akselit pyörii
Sähkövirtaa
 Koskesta voimaa