panoraama:
alaranta 196kt

panoraama:
mältinranta
raskas 479kt
kevyt 202kt

[VESILIIKENNE] - [RAUTATIET] - [MAANTEILLÄ JA KADUILLA]
[LENTOLIIKENNE] - [POSTI JA PUHELIN] - [LEHDISTÖ] - [RADIO JA TV] - [TIETOTEKNIIKKA]

"Tampere on hopeasolki vesistöjen vyössä"

 

Vesiliikenne
Ilona Koivisto ja Tiina Tuulasvaara-Kaleva

Tampere perustettiin liikenteelliseen solmukohtaan pohjoisen Näsijärven ja eteläisen Kokemäen vesistöön kuuluvan Pyhäjärven väliin. Lyhyet matkat kuljettiin alkuaikoina vesillä monihankaisilla soutuveneillä. Kaksimastoiset halkojaalat toivat alkavan teollisuuden tarpeisiin polttopuita pohjoisesta. Näsijärven Ahti ja Pyhäjärven Laukko olivat 1850-luvun ensimmäiset höyryalukset, vesitse tuotiin Näsijärvellä puuta ja Pyhäjärvellä puuvillaa Finlaysonille. Laivojen määrä lisääntyi lähialueiden ihmisten liikennevälineenä, kun he toivat elintarvikkeita kaupunkiin myytäväksi. Kaupungista kuljetettiin laivoilla ympäröivien asutuskeskusten tarpeisiin rahtitavaraa. Huippukausi oli 1910- 30-luvuilla, joskin laivaliikenne oli jo saamassa kilpailijoita maanteille ja kiskoille.

klikkaa klikkaa, ohessa muistelu klikkaa klikkaa klikkaa, ohessa muistelu

 

  Rautatieteteenpäin

 
linkit
Aiheeseen liittyviä Koskesta Voimaa -sivuston ulkopuolisia linkkejä. Vasemmalla ovat sivuston tekijöiden lisäämät linkit. Lukijoiden lisäämät linkit listautuvat oikeaan palstaan. Voit lisätä uusia linkkejä tänne viereisellä "lisää linkki" -panikkeella. Sivuston tekijät eivät vastaa lukijoiden lisäämistä linkeistä.
tekijöiden linkit & lukijoiden linkit